Contact

Neem contact op met Educatiehelden.

Adres
Koninklijk Van Gorcum
Postbus 43
9400 AA Assen
Nederland

Telefoon:(0592) - 379 555
E-mail: info@educatiehelden.nl
OF
×
< Terug naar nieuwsoverzicht

Congres ‘Talent in de klas’; leerkracht maakt het verschil

1603 - 02 maart 2017

Geschreven door: Frank Stienissen


Op 16 februari was het congres 'Talent in de klas' in congrescentrum Reehorst in Ede. Zo’n tweehonderdvijftig onderwijsprofessionals verdiepten zich in de vraag hoe je het hoogbegaafde kinderen makkelijker kunt maken om hun talenten te ontwikkelen.

In de schouwburgzaal geeft Frank Stienissen, hoofdredacteur van Talent Magazine, het startschot. Hij opent met een filmpje over Kikidio: een school voor hoogbegaafde kinderen die gestrand zijn in het reguliere onderwijs. De school blijkt een uitkomst. Niet alleen voor de kinderen, ook voor de ouders, ook al is er geen vergoeding voor de school, die per leerjaar ongeveer tienduizend euro kost. Een moeder vertelt dat in haar gezin alle luxe is afgeschaft. ‘We zijn al jaren op rij niet op vakantie geweest, maar dat is het waard!’

Frank Stienissen lr

Hoge nood
Stienissen schetst een ‘sense of urgency’. ‘De nood is hoog, de overheid traag. Het onderwijs zal het in hoge mate zelf moeten doen.’ Hoogbegaafde kinderen zijn geen wonderkinderen, beklemtoont hij. ‘Ook zij hebben behoefte aan en baat bij goede instructie. Kortom: onderwijs doet ertoe – en als leerkracht kun je het verschil maken. Dat zegt overigens ook hoogleraar psychologie Jelle Jolles in zijn nieuwe boek Het Tienerbrein.’

Dat in iedere uitgave van Talent een stelling is opgenomen, is volgens Stienissen een bewuste keuze. ‘Mensen die in het begaafdenonderwijs werken, krijgen vaak lastige vragen over het hoe en waarom van dit type onderwijs. Het lijkt wel of zij zich continu moeten legitimeren. Daarom laten wij in ons magazine experts – die het overigens lang niet altijd met elkaar eens zijn – reageren op lastige stellingen, zodat je als lezende onderwijsprofessional zelf je mening kunt vormen.’

Workshops

Zowel ’s ochtends als ’s middags was er gelegenheid een van in totaal zeven workshops te volgen. Een van de workshops ging over het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). Sylvia Drent legde uit hoe je efficiënter met dit protocol kunt werken. Hierbij is het vooral belangrijk dat gebruikers weten dat ze keuzes kunnen maken bij het inzetten van de verschillende onderdelen van het protocol.

Zo is de quickscan bedoeld als een groepsinstrument. Het is geen instrument om kinderen met problemen op te sporen; daarvoor is het een te kort instrument. De quickscan is vooral om kinderen die kenmerken van begaafdheid laten zien op te sporen. Met die kinderen zou je eventueel een vervolgtraject kunnen ingaan.

Sylvia Drent lr

Gezamenlijk bekijken en interpreteren de deelnemers een rapport uit de module signalering. Drent: ‘Wanneer er sprake is van grote verschillen tussen het oordeel van ouders en dat van de leerkracht, kan dit bijvoorbeeld een reden zijn om door te gaan in het traject, ook als het protocol een negatief advies geeft.’ Drent adviseert bij de algemene indruk vooral te zoeken naar cognitieve kenmerken, die een indicatie kunnen geven over de leereigenschappen van een kind.

De bezoekers


Ilona van Strijdhoven lr

Ilona van Strijdhoven (Willibrordusschool Diessen, NB) woonde workshop Pedagogisch sensitief werken met begaafde leerlingen, van Ton van Houtert & Anouke Bakx bij. ‘Het ging vooral over de mindset van leerkrachten. Hoogbegaafde leerlingen vragen van leerkrachten dat ze oprechte aandacht geven, bij zichzelf blijven en authentiek zijn.’


Marije Paagman lr

Marije Paagman (Damiaanschool Zeist, U) zat in de workshop Je eigen onderwijs ontwikkelen, van Nora Steenbergen-Penterman. ‘Ze legde uit hoe je op een redelijk praktische en snelle manier een les kunt ombouwen tot hogere orde denkvragen en 21st century skills. Ik pas het al toe en het werkt. Kinderen zijn dolenthousiast.’


Johan van de Beek lr

Johan van de Beek (Basisschool Eben Haëzer, Sint Jansklooster, O) zat in de workshop Uitdagend onderwijs aan begaafde kinderen, door Mariken Althuizen. ‘Als je kinderen echt wilt laten leren, dan moet je ze binnen bepaalde, ruime kaders durven loslaten, vertelde Althuizen. Een mooi streven maar in de praktijk nog niet zo makkelijk, want onze school zit nogal in het keurslijf van CITO en leeropbrengsten.’


Marlies Bijvank lr

Marlies Bijvank (Centrum voor Begaafdheidsonderzoek, Nijmegen, G) nam deel aan de workshop HB en de GGZ: over misdiagnoses en dubbele diagnoses bij bijzonder begaafden, door Frank de Mint. ‘Hij was heel kritisch over verkeerde diagnoses, maar ook heel prikkelend. Hij riep vooral op om kritisch te zijn, op je eigen werk en op dat van anderen, en elkaar scherp te houden.’


Femke van der Loo lr

Femke van der Loo (Ichthusschool, Boskoop) was toehoorder bij de workshop Efficiënt werken met het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid van Sylvia Drent. ‘Ik heb er best veel van opgestoken, bijvoorbeeld dat je zelf het moment kunt kiezen om de DHH in te zetten. Je hoeft niet – zoals wij nu nog doen – zes weken te wachten.’


Het hele artikel is te lezen in het tijdschrift Talent

Tekst en foto’s Martin van Rooij