Contact

Neem contact op met Educatiehelden.

Adres
Koninklijk Van Gorcum
Postbus 43
9400 AA Assen
Nederland

Telefoon:(0592) - 379 555
E-mail: info@educatiehelden.nl
OF
×
< Terug naar nieuwsoverzicht

Even voorstellen: Educatieheld Frank Stienissen

1475 - 03 oktober 2014

Geschreven door: redactioneel

Graag stellen we onze verschillende auteurs op Educatiehelden aan u voor! Lees over hun expertise en over hun verwachtingen van dit schooljaar, specifiek op hun vakgebied. En profiteer van hun advies over de te volgen ontwikkelingen. 

Naam: Frank Stienissen
Functie: Neerlandicus & staathuishoudkundige en hoofdredacteur van onder meer het magazine PO Management & Talent.
Expertise: is breed georiënteerd en heeft een specialistische expertise op het gebied van e-learning en hoogbegaafdheid. Zijn praktische onderwijservaring in het middel- en hoger onderwijs komt hem goed van pas.

 

Wat is de grootste uitdaging voor dit schooljaar op het gebied van hoogbegaafdheid en onderwijs?
„Hoogbegaafde leerlingen zijn doorgaans snel door de basisstof en zelfs de verrijkingsstof heen. De uitdaging ontbreekt. Veelal lopen de leerlingen daarom op de middelbare school vast, omdat ze niet hebben leren leren en ook niet weten wat falen is. Voor deze groep leerlingen moeten we een leerlinggerichte omgeving creëren met lesstof die bij hen past. Dan zullen ze gemotiveerd aan de slag gaan en dat zal ze ook weerbaar maken tegen de harde buitenwereld.”

 

Welke ontwikkeling zouden we in dit schooljaar moeten zien als het gaat om hoogbegaafdheid?
„De digitale wereld is onuitputtelijk, de mogelijkheden zijn legio. Maar begrip me goed, het is slechts een middel. Nieuwe media bieden zowel docenten als leerlingen de mogelijkheid een nieuwe, individuele weg in te slaan. Zowel methodisch en didactisch staan we aan de vooravond van een ware revolutie in het onderwijs. Niet alleen voor begaafde kinderen overigens. Ik denk dat alle leerlingen hiervan profiteren.”

Wat zijn lees- en kijktips voor professionals die zich meer willen richten op taalonderwijs?
Laat kinderen alles lezen wat ze willen lezen. Fictie en non-fictie. Zelfs teksten op de verpakkingen kunnen informatief en lezenswaardig zijn. Maar laat kinderen ook veel meer dan nu het geval is deze informatie weer aan het papier (nu zal dat de computer of de smartphone zijn) toevertrouwen. Zo leren ze de opgedane kennis vertalen en verwerken. Dat gebeurt in het onderwijs echt veel te weinig. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Ik ben in het onderwijs heel veel jonge mensen tegengekomen die mondeling wel in staat waren iets uit te leggen, maar zodra ze dat verhaal op schrift moesten stellen een complete black-out kregen. Oefening baart kunst.