Contact

Neem contact op met Educatiehelden.

Adres
Koninklijk Van Gorcum
Postbus 43
9400 AA Assen
Nederland

Telefoon:(0592) - 379 555
E-mail: info@educatiehelden.nl
OF
×
< Terug naar nieuwsoverzicht

Formatief evalueren houdt leerling bij de les

1543 - 28 september 2016

Geschreven door: Joanneke Prenger

In het taalonderwijs ben je meestal bezig met vormen van summatieve toetsing: je sluit lesstof af met een toets en kijkt of de beoogde doelen behaald zijn. Maar het is ook van belang om inzicht te krijgen in het leerproces van de leerling. Met formatieve evaluatie kun je ze op tijd gerichte feedback geven.

De summatieve toetsen meten vooral het lezen, de taalverzorging en grammatica en (veel) minder de moeilijk meetbare domeinen als schrijfvaardigheid en mondelinge taalvaardigheid (luisteren, spreken en gesprekken voeren). Met formatieve evaluatie kun je hier verandering in brengen. Onderwijsdeskundige Dylan William heeft vijf strategieën geformuleerd die je daarvoor kunt gebruiken (lees ook 'Cijfers geven werkt niet' van Dylan William, 2013). Het zijn:

  1. Verhelder leerdoelen en deel succescriteria.
  2. Zorg voor effectieve discussies, taken en activiteiten die bewijs voor leren leveren.
  3. Geef feedback gericht op verder leren.
  4. Activeer leerlingen als belangrijke informatiebronnen voor elkaar.
  5. Stimuleer eigenaarschap over het eigen leren

SLO heeft een themasite met informatie hoe je deze vijf strategieën kunt toepassen in je taalonderwijs. Je vindt daar ook een verwijzing naar hoe je leesgesprekken in kunt zetten bij het formatief evalueren van je leesonderwijs. Hiermee kun je bijvoorbeeld het eigenaarschap over het eigen leren bij leerlingen stimuleren.

Een voorbeeld daarvan vind je terug in een fragment uit een leesgesprek met Daniël. Hij ontdekt op de boekentafel een onderzoeksverslag en begint dat met interesse te lezen. Het prikkelt hem om meer te willen leren over onderzoek doen. Naar aanleiding hiervan voert hij zelf een klein onderzoek uit. Hij maakt een enquête en presenteert zijn bevindingen in de klas. Zijn doelstelling is bereikt.


Wil je meer weten over formatief evalueren, volg dan op 1 oktober de workshop
Formatief evalueren tijdens de taallessen (po/vo) tijdens het Drongo talenfestival in de Jaarbeurs in Utrecht. Ook kun je een lezing over dit onderwerp bijwonen op het Nationaal Congres Taal en Lezen op 13 oktober in Congrescentrum Domus Medica in Utrecht. Of kom naar de presentatie over leesgesprekken op het Wetenschappelijk Congres van de Stichting Lezen op 10 november.

In het tijdschrift Didactief vind je het artikel over formatief evalueren  (voor abonnees).

Verder lezen:

Prenger, J., Zaat, M. (2016) Leesgesprekken in de praktijk. In: MeerTaal, jaargang 3, nummer 3, p.14-17

Prenger, J., Havinga, D. (2016) Formatief evalueren met leesgesprekken. In Tijdschrift Taal, jaargang 7, nummer 10.