Contact

Neem contact op met Educatiehelden.

Adres
Koninklijk Van Gorcum
Postbus 43
9400 AA Assen
Nederland

Telefoon:(0592) - 379 555
E-mail: info@educatiehelden.nl
OF
×
< Terug naar nieuwsoverzicht

Met zelfvertrouwen omgaan met seksualiteit

362 - 21 maart 2017

Geschreven door: redactioneel

Het is de week van de Lentekriebels. Het is het de bedoeling dat de leerlingen elke dag les krijgen over weerbaarheid, relaties en seksualiteit. In het tijdschrift Educatieheld! vertelt Arjet Borger waarom het belangrijk is dat kinderen thuis en op school seksuele voorlichting krijgen.

"Uit onderzoek blijkt dat als kinderen seksuele voorlichting krijgen dat beter is voor hun seksuele gezondheid. Zij hebben bijvoorbeeld op latere leeftijd voor het eerst seks. Ook is de kans op negatieve ervaringen als een ongewenste zwangerschap of seksuele dwang kleiner. Ander onderzoek laat zien dat als er thuis over seksualiteit gesproken wordt je later beter met je partner over seks kunt praten. Met andere woorden: goede voorlichting kan eraan bijdragen dat kinderen zichzelf beter kunnen beschermen en veilige keuzes kunnen maken.

"Veel ouders vinden het fijn als de school hier een taak in inneemt. Ook veel leerkrachten vertellen dat de ouders het juist goed vinden. De ouders die er wel moeite mee hebben, zijn vaak bezorgd of onzeker. Zij zijn bang dat de school een duidelijke visie oplegt (die verschilt met die van hen) of bijvoorbeeld ‘te plat’ over seks praat. Het is daarom heel erg belangrijk dat je een toon en taal spreekt waar veel mensen zich in kunnen vinden. Dat geeft meteen ook voor de kinderen een stuk veiligheid, want veel kinderen voelen een (natuurlijke) schaamte of bescheidenheid als het over dit thema gaat.

Zowel de ouder als de school hebben hetzelfde doel voor ogen: het welzijn van het kind. Met elkaar in gesprek gaan over dat gezamenlijke doel en over hoe je dat kunt bereiken is dan de eerste stap.
Als de school een ouderavond organiseert geeft zij hiermee duidelijk het signaal af dat de ouders een belangrijke taak hebben. Ook laat zij daarmee zien dat zij de ouders wil betrekken bij hoe de school de seksuele voorlichting vormgeeft. Daar komt nog bij dat kinderen veel tijd op school doorbrengen. De leerkracht ziet dus heel vaak dingen gebeuren die samenhangen met de seksuele ontwikkeling van kinderen. Even iemand die van een klasgenootje de broek naar beneden trekt. Een meisje dat haar billen laat zien. Porno in de WhatsApp groep van leerlingen in groep vijf. De school moet er dus sowieso wat mee. Dan is de vraag: doet zij dit reactief door te corrigeren? Of pro-actief, door te investeren in veilige relationele en seksuele vorming?

Lees het hele artikel in Educatieheld! met onder meer een paar tips hoe je het in de klas bespreekbaar kunt maken en wat je beter niet kunt doen.