Contact

Neem contact op met Educatiehelden.

Adres
Koninklijk Van Gorcum
Postbus 43
9400 AA Assen
Nederland

Telefoon:(0592) - 379 555
E-mail: info@educatiehelden.nl
OF
×
< Terug naar nieuwsoverzicht

Opzettelijk onderpresteren

82 - 26 april 2018

Geschreven door: Frank Stienissen

Lui, ongemotiveerd, verveeld en de kantjes er van aflopend… Het is het profiel van de begaafde leerling die de leerkracht tot wanhoop kan drijven. Begaafdheidsexpert Jim Delisle schreef er zijn 20e boek over: Opzettelijk Onderpresteren.

‘Het lijkt er soms op of begaafde leerlingen weten welke leraar het waard is om voor te werken. Ze zijn erg personality driven. Ze zullen werkelijk alles doen voor een leraar waarvan zij geloven dat deze hun wil helpen om te groeien. Maar als ze het gevoel hebben dat een leraar alleen rondloopt voor het loonbriefje en dan naar huis gaat, zullen ze in veel gevallen niet bereid zijn om voor hem of haar te werken.’

Benaderbaar
‘William Purkey schreef een boek in de jaren ’70 over wat hij ‘uitnodigend onderwijs’ noemde. Hij maakte onderscheid tussen 4 categorieën docenten. Hij zei dat sommige leraren bewust uitnodigend zijn: Het zijn geboren leraren. Het zijn de docenten die je je het best herinnerd omdat zij iets in jou zagen dat beter was dan dat je dacht dat je in je had.

Dan zijn er, volgens Purkey, de onbewust uitnodigende leraren. Deze docenten doen dingen die helpen, maar ze hebben geen plan, ze doen gewoon. Ze implementeren strategieën die leerlingen helpen, maar ze doen het niet op systematische wijze. Soms werkt het en soms werkt het niet. Dus ze zijn uitnodigend, maar zijn het onbewust: Ze weten niet echt wat de voordelen zijn van wat ze doen.

Aan de keerzijde van deze twee vind je de onbewust onuitnodigende leraar. Het voorbeeld dat ik altijd geef, is de docent die zegt: ‘Ik heb zojuist een toets afgenomen en er is maar 1 leerling die het goed gedaan heeft. Kan iemand raden wie dat is?’ De docent denkt dat het positief werkt en het heeft de omgekeerde impact. En dan zijn er de, wat Purkey noemt, de bewust onuitnodigende docent. Deze mensen zijn gewoon plain evil (‘puur slecht’, red.). Zij doen hun best om iets in het kind te vinden dat niet goed is en laten dat nooit meer los.’

Respect
'Dat ik niet te veel gefocust ben op strategieën, is omdat mijns inziens verschillende dingen verschillend werken bij verschillende leerlingen. Goede leraren beginnen met een basis van respect. Dat is het begin. De bewust uitnodigende leraar kijkt naar het kind dat niet presteert en zegt: Ik geloof nog steeds in je. Strategieën komen later.’

Lees het hele artikel in Talent