Contact

Neem contact op met Educatiehelden.

Adres
Koninklijk Van Gorcum
Postbus 43
9400 AA Assen
Nederland

Telefoon:(0592) - 379 555
E-mail: info@educatiehelden.nl
OF
×
< Terug naar nieuwsoverzicht

Schooladvies is geen wedstrijd

646 - 22 januari 2016

Geschreven door: Saskia Bruyn

Nu het schooladvies aan het eind van de basisschool belangrijker is geworden, blijkt het ‘hoger’ uit te vallen. Meer leerlingen stromen daardoor in op het havo en vwo. Maar dat was niet de afspraak, en staatssecretaris Dekker had eerder juist gezegd dat de nieuwe regels niet tot verandering hadden geleid. Paniek!

De berichtgeving en de discussie zijn helaas doortrokken van het misverstand dat het voortgezet onderwijs de vorm heeft van een ereschavot: vmbo is brons, havo zilver en vwo is goud. Natuurlijk wil je als ouders dan het beste voor je kind: go for gold! Wil de basisschool dat in eerste instantie niet geven, dan vraag je het nog een keer en oefent desnoods wat druk uit. En dat blijkt te werken.

Maar lieve mensen, zo zit de wereld toch niet in elkaar? De drie typen voortgezet onderwijs staan voor verschillende oriëntaties, die voorbereiden op verschillende vormen van hoger onderwijs en uiteindelijk op zeer verschillende beroepen. Niet ieder kind wil de wetenschap in, en dus heeft niet ieder kind er iets aan om naar het vwo te gaan. Een kind naar het verkeerde schooltype sturen, is een garantie voor stress en leed.

De drie oriëntaties hebben elk een onmisbare functie in de maatschappij, geen is daarbij belangrijker dan de andere. Kun je je een succesvolle samenleving voorstellen met alleen wetenschappers en ontwerpers? Het zou een puinhoop zijn; in een bouwtekening kun je nu eenmaal niet wonen. Dat sommige beroepen beter worden betaald dan andere is een jammerlijk feit, maar zeg nu zelf: wil je voor geld een leven lang werk doen dat niet bij je past? Of verdien je dan maar liever wat minder?

Op de basisschool observeren leerkrachten en andere deskundigen iedere leerling acht jaar lang. Dat moet voldoende zijn om een goed beeld te krijgen van de oriëntatie van elk kind. Is het een doener, of meer een denker? Een ontwikkelaar of een uitvoerder? Een volger of een leider? Ziet het de grote lijnen of meer de details? Waar in het onderwijs en straks op de arbeidsmarkt is dit kind echt op zijn of haar plek? Dat moet het advies zijn dat je meegeeft, naar beste eer en geweten.