Contact

Neem contact op met Educatiehelden.

Adres
Koninklijk Van Gorcum
Postbus 43
9400 AA Assen
Nederland

Telefoon:(0592) - 379 555
E-mail: info@educatiehelden.nl
OF
×
< Terug naar nieuwsoverzicht

Van programmeren leer je doorzetten

599 - 20 januari 2017

Geschreven door: Frank Stienissen

Programmeren is in Engeland een verplicht vak op alle basisscholen. In Nederland is het nog niet zover, al experimenteren steeds meer scholen met programmeerprojecten.

Niet omdat elk kind programmeur zou moeten worden, maar omdat computers nu eenmaal deel uitmaken van de leefomgeving van kinderen. Omdat de kans groot is dat leerlingen in hun latere loopbaan met computers te maken krijgen. Omdat het belangrijk is om een beetje te begrijpen van de werking van programma’s en apps die je gebruikt en de fouten die erin kunnen zitten. Omdat het leuk en interessant is. Omdat je er je denkvaardigheden mee kan vergroten.

Leren programmeren kan heel goed ingezet worden als verrijkingsactiviteit in onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Op Leonardo Harderwijk krijgen alle kinderen (behalve de kleuters) jaarlijks tien weken les in programmeren. Gastdocent Sjoerd Dirk Meijer gebruikt daarbij de visuele programmeertalen Scratch en ScratchJr.

‘Naast programmeren leren kinderen ook algemenere vaardigheden, waar ze ook in andere vakken en voor hun eigen ontwikkeling veel aan kunnen hebben’, vertelt Sjoerd Dirk. ‘Ik probeer elk kind op zijn of haar eigen niveau bezig te laten zijn en te begeleiden. In groep 5 geef ik ze een duidelijke opdracht, de quiz – waar niet iedereen zich helemaal aan houdt, maar dat is oké. In groep 7 werken de kinderen aan een project naar eigen keuze, de meesten maken een game van het soort dat ze zelf vaker spelen: een shooter, een platformspel (zoals Super Mario) of een soort Flappy bird. Voor alle leeftijdsgroepen geldt dat kinderen leren:

• logisch en creatief denken Een spel bedenken dat leuk en speelbaar is;
• denken in stappen Een probleem analyseren en in kleine stapjes opdelen;
• fouten durven maken en die oplossen Door hulp te vragen of andere hulpbronnen in te schakelen (boeken,    internet);
• doorzetten en een groeimindset ontwikkelen Programmeren gaat (bijna) nooit in één keer zoals je het bedacht hebt, maar als je het blijft proberen, lukt het uiteindelijk wel;
• omgaan met frustraties Een andere strategie proberen, hulp vragen;
• samenwerken en gebruik maken van elkaars talenten De een kan heel goed het verloop van een spel verzinnen, een ander kan goed de stappen van het programma bedenken en de derde is heel creatief in vormgeven. Door samenwerken ontstaat echt iets goeds;
• elkaar helpen zonder het over te nemen Dus aanwijzen en vertellen wat er moet gebeuren, niet het even snel zelf doen;
• omgaan met uitgestelde aandacht; soms moet je even wachten op hulp.

Dit zijn dingen die voor alle kinderen goed zijn om te leren. Voor hoogbegaafde kinderen geldt dat extra; de gewone schoolvakken komen hen vaak aanwaaien waardoor ze niet toekomen aan leren leren en leren doorzetten. Bij programmeren ligt dat anders, daar stoten ze vaker hun neus en als dat goed begeleid wordt, kan dat heel leer- en heilzaam zijn.’

Lees het hele artikel op de website van Talent